سایت هواداری باشگاه استقلال

قیمت دلار | قیمت دلار امروز

کاهش قطره چکانی قیمت دلار در بازار امروز | قیمت دلار امروز به چند تومان می رسد؟

کاهش قطره چکانی قیمت دلار در بازار امروز | قیمت دلار امروز به چند تومان می رسد؟

قیمت دلار روز گذشته با کاهش ۱۰۰ تومانی به کف کانال ۵۱ هزار تومانی رسید. معاملات بازار ارز در روزهای گذشته، متاثر از اخبار و رویدادهای سیاسی، بی‌رمق شده است و فعالان این بازار فعلا ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند تا بازیگر.

قیمت دلار در حالی به آخرین روز معاملاتی هفته رسیده که طی این هفته سطح 52 هزار تومانی را هم تجربه کرده و حالا اگرچه در کانال 51 هزار تومانی است اما جایگاه خود را در کریدور تازه تثبیت کرده است.در نخستین روز از هفته جاری، معاملات قیمت دلار با گپ مثبت قیمت باز شد و در کانال 52 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت اگرچه به تدریج تا پایان هفته تعدیل شد و به کانال 51 هزار تومانی رسید اما نوسانات روز گذشته نشان داد که قیمت دلار تلاش می‌کند جایگاه خود را در کریدور 50 هزار تومانی حفظ کند.

قیمت دلار روز گذشته با کاهش ۱۰۰ تومانی به کف کانال ۵۱ هزار تومانی رسید. معاملات بازار ارز در روزهای گذشته، متاثر از اخبار و رویدادهای سیاسی، بی‌رمق شده است و فعالان این بازار فعلا ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند تا بازیگر.

کاهش پلکانی قیمت دلار در سه روز گذشته این اسکناس را از نیمه کانال ۵۱ هزار تومانی در کف کانال مذکور نشاند. روز گذشته دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله‌ شد. به اعتقاد فعالان بازار ارز سیاست‌گذار اجازه تحرک به اسکناس آمریکایی را نمی‌دهد.

موضوع جنگ حماس و اسرائیل که مهمترین سیگنال را برای بازارهای مالی داشت با گذشت یک ماه از وقوع آن، اثر خود را بر بازارهای مالی از دست داده است. به اعتقاد فعالان بازار ارز مساله مذاکرات پشت پرده و سفرهای سیاسی اخیر، بازار را چشم‌‌انتظار نگه داشته است.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و دیدار با مقامات بلندپایه کشور، این گمانه را تقویت کرد که وی حامل پیغامی از سوی آمریکا برای ایران است. هر چند طرف آمریکایی این موضوع را تکذیب کرد اما برداشت بازارهای مالی، نزدیک شدن به پایان تنش در منطقه خاورمیانه و کاهش دمای دلار در روزهای آینده بود.

گفتنی است روز گذشته (۱۶ آبان )‌ نشست دو روزه وزیران امور خارجه «گروه هفت» در توکیو، پایتخت ژاپن، برای بررسی درگیری اسرائیل و حماس آغاز به کار کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که به همتایان خود در مورد سفر چهار روزه‌اش به اسرائیل، کرانه باختری، اردن، قبرس، عراق و ترکیه توضیح خواهد داد.

همچنین ابراهیم رئیسی یکشنبه آینده به عربستان می‌رود؛ این اولین سفر رسمی یک رئیس دولت ایران به ریاض پس از ۱۱ سال است. وی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که به موضوع فلسطین اختصاص دارد به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر خواهد کرد و پس از آن عازم تاجیکستان و ازبکستان خواهد شد. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به پیش رو بودن رخدادهای مهم سیاسی، مطابق روال گذشته، سیاست‌گذار می‌تواند بهترین دستاورد را از اخبار روزهای آینده برای مهار قیمت دلار داشته باشد.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متوازنی نداشت. در بازار هرات، دلار افزایش ۳۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه کاهش محدود ۶۰ تومانی داشت و با رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته ۱۶ آبان در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۳۵۵ تومان عرضه شد و ۲۶ تومان افزایش داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار رشد با رقم ۳۷ هزار و ۵۹۶ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۴ هزار و ۸۶۰ تومان معامله شد و کاهش ۴۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۴ هزار و ۴۴۰ تومان تعیین شد و ۶۴ تومان رشد داشت. یوروی حواله نیز با حدود ۱۰۰ تومان افزایش با رقم ۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

روز گذشته درهم امارات بدون تغییر و با رقم ۱۴ هزار و ۴۰ تومانی روز گذشته معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۳۰ تومان عرضه شد و هفت تومان رشد داشت. اسکناس درهم نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۶۱ تومان عرضه شد.

قیمت دلارروز پنجشنبه اسکناس یورو با رقم ۵۵ هزار و ۶۱۳ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۳ هزار و ۵۱۸ تومان تعیین شد و ۳۱۳ تومان کاهش داشت. یوروی حواله نیز با رقم ۳۹ هزار و ۵۷۸ تومان قیمت‌گذاری شد و ۲۰ تومان افت داشت.

روز پنجشنبه درهم امارات با رشد ۱۵۰ تومانی با رقم ۱۴ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۲۳ تومان عرضه شد و رشد پنج تومانی داشت. اسکناس درهم نیز با همین مقدار افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۵ تومان عرضه شد.

شکست سقف قبلی دلار بعید است

این کارشناس اقتصادی به تاثیر سیاست خبردرمانی سیاست‌‌گذار بر بازار ارز اشاره کرد و افزود: «فرایندهای سیاسی هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند و با توجه به اینکه دلار پیشران سایر نرخ‌‌ها در اقتصاد ایران است، روندهای بعدی را تعیین می‌کند.»

وی اضافه کرد: «در حال حاضر قیمت بخشی از کالاها با نرخ دلار گران‌تر از بازار معامله می‌شوند. بنابراین، در بازار حباب قیمتی وجود دارد. شکل‌گیری روند در بازار ارز مستلزم شکسته شدن سقف قبلی است. اینکه قیمت این اسکناس روند جدیدی آغاز کند و سقف قبلی را بشکند، فعلا بعید است.»

مشکانی پیش از این نیز ارزش ذاتی دلار را کریدور هفتم عنوان کرده و گفته بود: «معمولا یک تا دو سال طول می‌کشد که نقدینگی اثر خود را بر قیمت دلار بگذارد. به همین دلیل با پیک قیمتی که گذرانده‌ایم، زود است که شاهد پیک دوم و رشد شارپی قیمت دلار باشیم. در اقتصاد ایران کوتاهترین فاصله‌ میان دو پیک قیمتی حدودا دو ساله است و اکنون حدود ۹ ماه از آخرین سقفی که دلار زده می‌گذرد.»

دلار دولتی از گزند جنگ در امان است

فردین آقابزرگی، دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دلار در پنج تا ۱۰ سال اخیر کمترین بازدهی را در میان سایر بازارها داشته است به تجارت‌نیوز گفت: «اصلی‌ترین دلیل بازدهی ناچیز این اسکناس، کنترل و مدیریت قیمت دلار است. متاسفانه نگاه خاصی که دولت به بازار ارز دارد، اجازه و مجال وجود یک قیمت شناور و آزاد را به دلار نمی‌دهد.»

وی افزود: «آنچه در حال حاضر مورد محاسبه و تحلیل کارشناسان و فعالان بازار قرار گرفته، نرخ ارز در تالار مبادلات طلا و ارز نیماست که در روزهای اخیر حتی با وجود جنگ حماس و اسرائیل، نوسان خاصی نداشته است.»

قیمت دلاراین کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ ارز دولتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: «تعیین نرخ فروش محصولات شرکت‌ها، نرخ تسعیر ارز، نرخ تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی همان نرخ‌ارزی است که کمترین نوسان را دارد.»

جهش شارپی دلار منتفی شد

وی با بیان اینکه عوامل دیگری برای شناسایی و محاسبه نرخ‌ واقعی ارز وجود دارد، تاکید کرد: «نرخ تتر حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان است. اما در حال حاضر نرخ واقعی و موثر ارز کالاهای وارداتی و لوکس، کالاهای الکترونیک، لوازم خانگی و حتی خودرو با دلار بیش از ۶۵ هزار تومان تسعیر می‌شود.» آقابزرگی افزود: «بنابراین ما سه نوع نرخ برای ارز داریم، ارز دولتی، قیمت تتر و نرخ موثر با احتساب هزینه‌های مالی.»

وی در خصوص روند قیمت دلار در کوتاه‌مدت خاطرنشان کرد: «از ابتدای روز گذشته، بازارهای مالی و سرمایه‌ای به ثبات نسبی رسیده‌اند. تنش، پشت ‌سر گذاشته شده و انتظار جهش شارپی چه برای دلار چه برای سکه نداریم.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر روند باثبات بازار ارز در روزهای آینده گفت: «تا زمانی که دولت برعکس و برخلاف منافع تولیدکننده و صادرکننده قصد تقویت پول ملی را دارد، ما با همین چالش‌هایی که در صنعت و تولید وجود دارد، مواجه هستیم و کماکان این روند ادامه دارد.»

آلارم صعود قیمت دلار به صدا درآمد؟

برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه احتمال ورود دلار به کانال ۵‍۱ هزار تومانی در پایان هفته گذشته وجود داشت به تجارت‌نیوز گفت: «طی روزهای اخیر موضوع مورد اهمیت در بازار ارز، کف‌سازی و تثبیت قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی است.»

وی با تاکید بر اینکه احتمال حرکت دلار به سمت سقف کریدور زیاد است، خاطرنشان کرد: «تثبیت قیمت در کریدور جدید به معنای این است که حرکت صعودی دلار شروع شده است. متغیرهای اقتصادی کلان کشور همه دال بر افزایش قیمت این اسکناس هستند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص فروش نفت گفت: «در ماه‌های گذشته بسیار بر موضوع فروش نفت توسط مقامات مسئول تاکید می‌شد. اما با نفی این موضوع توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه که گفت درآمدهای نفتی کشور محقق نشده است، به نظر می‌رسد زنگ خطر برای معامله‌گران بازار ارز به صدا درآمد.»

وی با بیان اینکه پارامترهای کلان اقتصادی به ضرر کاهش قیمت دلار است افزود: «به نظر می‌رسد هرچه به سمت انتهای سال می‌رویم توان بازارساز برای ادامه دادن سیاست سرکوب سخت خواهد شد. زیرا مسائل کلان اقتصادی کشور باعث رشد قیمت این اسکناس خواهند شد.»

حق‌شناس در خصوص روند قیمت دلار در هفته پیش رو اظهار داشت: «به نظر می‌رسد این هفته قیمت بین کانال ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان نوسان خواهد داشت و ممکن است به سقف کانال ۵۱ هزار تومان نیز نزدیک شود. اما توانایی عبور از این محدوده فعلا برای دلار فراهم نیست.» وی تاکید کرد: «احتمال برگشت دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومان نیز وجود دارد اما دلار فعلا توانایی شکستن کریدور جدید به سمت پایین را ندارد.»

قیمت دلارکنترل زوری قیمت دلار

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با تاکید براین‌که سیاست فعلی نهاد پولی کشور در بازار ارز مانند گذشته است و اشتباهات را چندباره تکرار می‌کنند به تجارت‌نیوز گفت: سیاست دستوری دولت برای کنترل بازار ارز تنها منبع خلق ارزش یعنی تولید را فلج کرده است.

او ادامه داد: کاهش ارزش دستمزدها نسبت به قیمت کالاها و خدمات و تنزل سطح رفاه اجتماعی صرفا ناشی از چاپ پول نیست. چاپ پول مقدمتا از بین برنده ارزش نیست. اگر می‌بینیم ارزشی از ما کم شده، مشخصا جایی ارزشی از بین رفته است. ما عرصه این کشور را برای صاحبان کسب‌‌‌‌‌وکار بی‌ثبات کرده‌‌‌‌‌ایم، آنها هم بساط خود رامنقبض کرده‌‌‌‌‌اند و کمتر تولید می‌کنند و کمتر ارزش می‌‌‌‌‌آفرینند.

رادپور درباره آینده بازار ارز ضمن واضح بودن شرایط مانند تجربه‌های گذشته گفت:این دوره هم مثل دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که  امروز مهم‌ترین محرک قیمت دلار در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به ۵۰‌درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در ۲ سال‌اخیر، قیمت ارز تقریبا از هر کالا و خدمتی، از هر دارایی‌‌‌‌‌ای کمتر افزایش یافته است و از این بابت باید گفت نه‌تنها فشار تورم جاری که بی‌‌‌‌‌سابقه است قیمت‌ها را به سمت بالا تحریک می‌کند، عمده تورم انباشته دو سال‌اخیر هم در قیمت دلار منعکس نشده‌است.

قیمت دلار در ۴ روز گذشته در کانال ۳۵ هزار تومان در نوسان بود و این روند کاهشی قیمت دلار از نیمه هفته گذشته با تشویق و تهدید بازارساز بر نرخ این اسکناس آمریکایی شکل گرفت.آیا ۳۵ هزار تومان کانال جدید قیمت‌ است؟

قیمت دلار در نخستین روز هفته با آرامش آغاز به کار کرد. هفته گذشته نوسان افزایشی قیمت دلار این اسکناس آمریکایی را تا مرز ۳۷ هزار تومان برد و روند بازگشتی که از نیمه دوم هفته پیش آغاز شد همچنان پابرجاست.

تحلیلگران ثبات نسبی در بازار،اعتبار سیاست‌گذاران و افزایش اعتماد عمومی را از فاکتورهای موثر در ثبات بازارهای مالی در زمان افزایش قیمت‌ها می‌دانند در روزهای گذشته کدام یک از این عوامل بهبود یافته که قیمت دلار در مدار آرامش در حرکت است؟

به قیمت ۳۵ هزارتومانی دلار عادت کنیم؟

در نخستین معامله روز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱  قیمت دلار با نرخ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان باز شد و در نیمه‌های روز به کف کانال مذکور رسید. در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار به نوسانی محدود به قیمت ۳۵ هزار و ۳۰ تومان معامله شد.

اما بازارهای موازی نیز کاهش قیمت دلار را تایید می‌کنند. درهم امارات که در روزهای افزایش قیمت دلار تهران، به مرز ۱۰ هزار تومان رسیده بود مطابق روز پنجشنبه بدون تغییر با قیمت  ۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که دلار هرات نیز بر مدار نزولی در حرکت است و به قیمت ۳۴ هزار و ۳۳۰ تومان رسید.

سیگنال دلار هرات نشان از کاهش بیشتر قیمت می‌دهد به طوری که دلار فردایی هرات با روند کاهشی ۳۴ هزار و ۱۸۰ تومان پیش‌بینی شده است.

هفته پیش ضد حمله بازارساز به قیمت دلار صف دلارهای سهمیه‌ای را آب کرد و ثابت کرد که سیاست تنبیه هنوز هم می‌تواند جلوی تقاضا در بازار را بگیرد.

نیروی انتظامی در بازار ارز حاضر شد. پیامک‌هایی از سوی قوه قضاییه برای دارندگان دلار ارسال شد و خریداران تهدید به بستن حساب و قطع یارانه‌‌شان شدند. این‌ها عواملی شد تا اجاره کارت ملی برای خرید دلار سهمیه‌ای توسط دلالان و استفاده از این رانت دولتی دیگر آسان نباشد.

منبع:تجارت نیوز

دیدگاه خود را ارسال کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت جایگاه هشت هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت جایگاه هشت هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد