سایت هواداری باشگاه استقلال

تعطیلی مدارس | تعطیلی دانشگاه | تعطیلی مدارس و ادارات

جزئیات تعطیلی مدارس برای آلودگی هوا | مدارس کدام استان ها غیر حضوری می شود؟

جزئیات تعطیلی مدارس برای آلودگی هوا | مدارس کدام استان ها غیر حضوری  می شود؟

افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در اوایل هفته برای اغلب استان‌ پیش بینی می‌شود.هنوز هیچ استانی مدارس را به علت آلودگی هوا غیر حضوری نکرده است.

خبرنگار اصغر اصغری: آلودگی هوا در خوزستان همچنان ادامه دارد و در هجدهمین روز از آذر ماه نیز وضعیت چند نقطه از این استان را قرمز کرده است.

 آلودگی هوا در خوزستان همچنان ادامه دارد و در هجدهمین روز از آذر ماه نیز وضعیت چند نقطه از این استان را قرمز کرده است.

بنابر اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای امروز 4 شهر خوزستان در وضعیت ناسالم و قرمز بوده است.

همچنین بنابر اعلام مرکز پایش کیفی هوای کشور در ساعت 8 صبح امروز شنبه، شاخص کیفی امروز در شادگان 174، ماهشهر 161، اهواز و آبادان 156 AQI رسید که نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌های سنی و قرمز است.

براساس این وضعیت این شاخص نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌های سنی است که براساس این شاخص، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل، خودداری ورزند. افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا 50 هوا پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول، از 101 تا 150 هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از 151 تا 200 هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا خطرناک است.

تشدید آلودگی هوا در ۴ شهر تهران تا سه‌شنبه

غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی تهران، کرج، اراک و اصفهان از روز یکشنبه تا اوایل سه‌شنبه افزایش می‌یابد.

سامانه بارشی که روز سه‌شنبه وارد کشور می‌شود، در روز چهارشنبه تشدید و موجب بارش باران و برف در مناطقی از جنوب غرب و مرکز کشور می‌شود.

 

محمد سبزه‌زاری روز پنجشنبه با اشاره به اینکه تا اوایل هفته آینده جوی نسبتا پایدار بر استان حاکم است بیان کرد: پدیده غالب در مدت یاد شده مه یا مه رقیق صبحگاهی و شامگاهی است.

وی گفت: تا پایان وقت امروز و اوایل هفته آینده ۲ سامانه بارشی نسبتا ضعیف بر روی استان، سبب رگبار پراکنده و احتمال رعد و برق و وزش باد متوسط در بخش‌هایی از شمال استان خواهد شد.

سبزه‌زاری اظهار کرد: در شبانه روز گذشته آغاجاری با ۲۹.۲ و ایذه با ۳.۳ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین وخنکترین نقاط استان گزارش شدند.

مدید کل هواشناسی خوزستان طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین دمای هوای اهواز را ۲۶ و کمترین ۸.۸ درجه سانتیگراد اعلام کرد.

در اواخر آبان ماه امسال به دلیل افزایش آلودگی هوا مدارس سه شهرستان اهواز، باوی و کارون به مدت ۲ روز به صورت غیرحضوری برگزار شدند.

همچنین روز سه شنبه هفته جاری نیز مدارس مقاطع ابتدایی سه شهرستان اهواز، باوی و کارون به دلیل شدت آلودگی غیرحضوری شدند.

شرایط آلودگی هوای اصفهان همچنان قرمز است

 شاخص کیفی هوای اصفهان بر روی عدد ۱۶۹ (AQI) و در شرایط ناسالم برای عموم قرار دارد این در حالیست که شب گذشته این عدد به ۲۲۵( AQI) و بسیار ناسالم هم رسید.

 اصفهان امروز وارد یازدهمین روزی شده است که به صورت پی در پی، هوا همچنان برای عموم ناسالم است؛ مدارس در هفته گذشته غیرحضوری بوده‌اند و این شرایط ادارات‌ را هم ۲ روزِ سه شنبه و چهار شنبه به تعطیلی کشاند.

در حالی که آلودگی هوای اصفهان در شرایط اضطرار قرار دارد و گفته می‌شود پایش ‌ها و اقدامات برای کنترل این شرایط در حال انجام است اما افزایش شاخص آلودگی هوا در ساعت‌های پایانی ۲ شب گذشته نشان می‌دهد پایش ها نتوانسته جهتِ پیکان صعود آلودگی هوای اصفهان را تغییر دهد.

آن ‌طور که از خلال صحبت‌های برخی مسوولان می‌توان دریافت ذوب آهن، کوره‌های آجر پزی و البته شرایط جغرافیایی و اقلیمی اصفهان از متهمان اصلی شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان هستند.

اما چرایی این افزایش شاخص آلودگی هوا در ساعاتی از شب گذشته را از مدیر امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان پیگیر شدیم.

بابک صادقیان در این ارتباط به ایرنا گفت: در زمانی که پایداری و سکون هوا حاکم است و به موازات آن کاهش نسبی دما هم وجود دارد، معادلاتِ جریان افقی یعنی وزش باد و جریانِ عمودی که انتقال آلاینده‌ها با توجه به پروفیل دمایی ست به هم می‌ریزد.

وی افزود: به این معنی که در زمانی که پایداری مطلق هوا وجود دارد مثل شرایط این روزهای اصفهان ، نه به صورت عمودی و نه به صورت افقی، هیچ تخلیه آلاینده ‌ای صورت نمی‌گیرد یا بسیار ضعیف انجام می‌شود.

صادقیان اظهار داشت: با توجه به‌ تابش خورشید که سطح زمین گرم می‌شود و آلاینده ها هم گرمای نسبی دارند، این ذرات در طول روز به سمت بالا هدایت می‌شوند اما در شرایط پایداری مطلق هوا این آلاینده‌ها در ساعت‌های نیمه شب به دلیل سرد شدن سطح زمین مجدد فرونشست می‌کنند.

وی ادامه داد: همین موضوع که یک اصل کلی است به این منجر می شود که در ساعت‌هایی از نیمه شب شاخص‌ آلودگی هوا بالاتر برود.

صادقیان گفت: اما از سوی دیگر، ۲ یا ۳ ایستگاه سنجش کیفی هوا علاوه بر ذرات معلق pm ۲.۵ که شاخص اصلیست، شاخص pm۱۰ که ذرات درشت‌تری هستند را هم شناسایی می‌کنند.

وی افزود: در شرایطی که پدیده گردو غبار وجود داشته باشد، شاخص pm۱۰ هم بالا می‌رود. در دو شبِ گذشته نیز شاخص کیفیت هوای ایستگاه‌ ‌های پارک زمزم و زینبیه هم با بالا رفتنِ همین ذرات، افزایش داشت و موجب شد میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان نیز بالا برود.

صادقیان تاکید کرد: اتفاقی که دیشب موجب شد میانگین آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در ساعت‌هایی بالاتر برود، بیشتر به دلیل تأثیرگذاری این ۲ ایستگاه بوده است.

مدیر امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: دلایل آلودگی هوا تنها قرارگیری صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری یا شرایط اقلیمی و جغرافیای اصفهان نیست بلکه علت عمده ای از آلودگی هوای این کلانشهر به دلیل حمل و نقل داخل شهر است و به همین دلیل در بسیاری موارد، شاخص ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای داخل شهر بیشتر از ایستگاه‌های خارج شهر است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر حفاظت محیط‌زیست اصفهان در جهت کنترل آلودگی هوا گفت: در چهار یا پنج روز اخیر با مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان علیرغم تنش‌های اجتماعی که ممکن است ایجاد شود، اقدام به قطع انشعاب گاز بالغ بر ۲۰۰ کوره‌ آجر پزی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان کردیم.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را درمقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کند، به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد ، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

قرارگیری صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری و منابع متحرک همیشه از دلایل شرایط آلودگی هوای اصفهان در روزهای پاییزی برشمرده شده‌اند و علاوه بر اینها، قرارگیری اصفهان در چاله کوه صفه، شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن و کمبود وزش باد که به پایداری هوا منجر می‌شود از دلایلی خوانده شده اند که آلودگی هوای اصفهان را تشدید کرده اند.

کیفیت هوای سمنان در وضعیت قرمز

 شهر سمنان از یازدهم آذر تا کنون طی ۶ شب متوالی کیفیت هوای در وضعیت قرمز و ناسالم را تجربه می‌کند.

 شاخص کیفیت هوای سمنان شامگاه پنجشنبه در وضعیت قرمز و شرایط ناسالم برای تمامی افراد قرار گرفت.

بر اساس این گزارش شاخص لحظه ای کیفیت هوای سمنان روی عدد ۱۶۸ در وضعیت قرمز قرار دارد، در این شرایطی به مردم توصیه می‌شود از تردد در فضای باز خودداری کنند.

شاخص کیفیت هوای سمنان ساعت ۱۲ ظهر شانزدهم آذر در وضعیت قرمز و ناسالم(۱۵۶) برای تمامی افراد قرار دارد. با اختلاف زیاد این شاخص در شهر گرمسار(غرب استان) در وضعیت زرد و قابل قبول و در شهر شاهرود(شرق استان) در وضعیت سبز یعنی پاک قرار داشت و امید بود با بارش چند دقیقه‌ای باران وضعیت هوای مرکز استان بهبود یابد، اما اکنون طبق آخرین پایش‌ها در شرایطی شهر سمنان در وضعیت قرمز قرار داد که مناطق غالب نقاط تهران در همسایگی سمنان دارای وضعیت زرد و نارنجی است.

کارشناسان بارها اعلام کردند منشا آلودگی شهر سمنان به دلیل همجواری با پایتخت است که از سمت غرب وارد استان می‌شود، اما اکنون آلودگی در شرق و غرب استان سمنان در وضعیت زرد قرار دارد و این داده‌ها فرضیه ورود آلودگی به مرکز استان از غرب را تا حدی کم‌رنگ و ناموجه می‌کند، چرا که هوای گرمسار در غربی‌ترین شهرستان استان شرایط قابل قبولی دارد.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط نارنجی یا ناسالم برای گروه حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط قرمز یا ناسالم برای همه، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بنفش یا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط ازغوانی یا خطرناک تعیین شده است.

استان سمنان در حالی با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند که میزبان بیش از ۲ هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۶۰‌ هزار نفر است. در شرایط فعلی با این حجم از آلایندگی، باید بررسی شود که آیا صنعت باید اولویت توسعه استان سمنان باشد یا نیاز است در این زمینه تجددنظر شود؟

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را ارسال کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت جایگاه هشت هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

اخبار روز سایر رسانه ها

تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت جایگاه هشت هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد